اگر چه تمرکز سیمرغ بر تامین سفرهای درمانی بیماران است، بنا بر ضرورت، انواع دیگری از سفرها را نیز پوشش می‌دهد. در این مطلب می‌خواهیم به سفرهای امدادی سیمرغ در هنگام وقوع بلایای طبیعی بپردازیم. شاید برایتان جالب  باشد بدانید که پرواز سیمرغ از آبان ماه سال 96 و در قلب شرکت سفرهای علی بابا با همین سفرهای امدادی آغاز شد.

سرشت ملت ما به گونه‌ای است که هنگام بروز فجایعی چون زلزله و سیل، همه می‌خواهند کمک کنند. بسیار دیده‌ایم در این مواقع افراد ماشین شخصی خود را پر از اقلام می‌کنند و به همراه دوستان و اقوامشان به قلب مناطق آسیب‌دیده می‌روند و اقدام به توزیع کالاها و خدمات می‌کنند، و اغلب بدون این که کسی را در جریان بگذارند و از میزان و نوع خسارتها، نیازمندی‌های اولیه و شرایط خاص فرهنگی ناحیه مطلع باشند. این ناآشنایی و عدم هماهنگی، به تراکم و سرریز کمکها در بعضی نقاط و اضطرار و کمبود شدید در برخی نقاط دیگر می‌انجامد و چه بسا درصد بالایی از کمکهای تلنبار شده نیز کارآمد و مورد نیاز آسیب‌دیدگان نباشد. علاوه بر اینها، این نوع کمک‌رسانی گاه موجب درگیری‌ها، تنشها و حساسیتهایی در اهالی شهرها و روستاهای خسارت‌دیده می‌شود که هم نتیجه توزیع پراکنده و نابرابر کمکهاست و هم از سوءبرداشتها و تفاوتهای فرهنگی ناشی می‌شود.

از سوی دیگر حضور افرادی که فاقد تجربه، دانش و مهارت لازم در زمینه امدادرسانی اصولی هستند و به صرف دلسوزی و نگرانی، خود را به نواحی تخریب شده رسانده‌اند، می‌تواند خسارت‌بار باشد و روند امدادرسانی را دچار مشکلات جدی چون کمبود متخصص در زمان و مکان لازم، حضور متخصصین در زمان و مکان اشتباه و تراکم و ترافیک نیروی انسانی ناکارآمد در زمانها و مکانهایی باشد که بیش از همه چیز، جهت انجام اقدامات درست، به سکوت، دقت و تمرکز و فضای باز نیاز دارند.

توجه به همین نکات بود که باعث شد وقتی روز شنبه چهارم آذرماه 1397 شهرستان سرپل ذهاب لرزید، جمعی از پرسنل شرکت سفرهای علی بابا به پیشنهاد واحد مسئولیت اجتماعی این شرکت، کمپینی داخلی برای تامین هزینه اعزام امدادگران مجرب، پزشکان و نیروهای متخصص به منطقه تشکیل دهند؛ اعزام هایی که با مشورت نهادهای مدنی باتجربه و هماهنگی و نیازسنجی از ارگانهایی چون وزارت بهداشت و هلال احمر برنامه‌ریزی شده بود. با مبالغ جمع‌آوری شده در این کمپین، حدود 200 نفر به منطقه اعزام شدند و این گونه بود که نخستین گام تاسیس «موسسه سفرهای سیمرغ»، برداشته شد.

در فروردین ماه سال 1398 نیز با وقوع سیل در سه استان گلستان، لرستان و خوزستان، موسسه سیمرغ علاوه بر اعزام امدادگران باتجربه داوطلب نهادهای مدنی و سازمان هلال احمر به مناطق آسیب‌دیده هر سه استان، بر اساس نیاز اعلام شده از سوی هلال احمر، جهت تخلیه اهالی یکی از روستاهای خوزستان، اتوبوس فرستاد. همچنین بر اساس فهرست تخصص‌های مورد نیاز اعلام شده از سوی اداره بهداشت منطقه «آق قلا»ی استان گلستان، اقدام به اعزام تیمهای درمانی جهت مداوای مجروحین نمود.

اما حمایت سیمرغ در زمینه سفرهای امدادی تنها محدود به ایام پس از وقوع سیل نشد و این سفرها تا شهریورماه با اعزام تیمهای مددکاری و پزشکی ادامه داشت.

در دی ماه سال 98 با وقوع مجدد سیل در جنوب کشور، سیمرغ از سفر تیمهای امدادی و پزشکی تخصصی به استانهای هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان برای بررسی و ارزیابی وضعیت منطقه و رسیدگی‌های درمانی حمایت کرد.

اسطوره و داستان باشکوه سیمرغ در شاهنامه فردوسی ایده کمک‌رسانی سریع و نجات‌بخش را تداعی می‌کند و موسسه سیمرغ نیز می‌کوشد با مشارکت در اعزام سرمایه انسانی مجرب و متخصص در نخستین ساعات پس از وقوع هر یک از بلایای طبیعی، تجسم این ایده ناب باشد و نقشی موثر در گذر از ایام بحران ایفا نماید.

دیدگاهی بنویسید.

سیمرغ، برند ملی مسئولیت اجتماعی در حوزه سفر

تهران‏، میدان آزادی، اتوبان لشگری، بعد از ایستگاه مترو بیمه، پلاک 31، کارخانه نوآوری آزادی، موسسه خیریه سفرهای سیمرغ

تلفن: 02149275888
ایمیل: Pr@Simorghcharity.ir