بررسی نمونه‌ مسئولیت اجتماعی شرکت ‌ها به درک بهتر از مفهوم CSR کمک می‌کند. پیش از این درباره مسئولیت اجتماعی قطر ایرویز و مسئولیت اجتماعی ترکیش ایرلاین صحبت کردیم و حالا به مسئولیت اجتماعی دویچه بان می پردازیم؛ پیشروترین و پردرآمدترین شرکت‌ در صنعت ریلی دنیا.

دویچه بان، زاده فروپاشی یک دیوار!

با فروپاشی دیوار برلین در نهم نوامبر 1989، آلمان شرقی و آلمان غربی به هم پیوستند و این به هم پیوستن، پیامدهای مختلفی داشت؛ یکی از آنها، ادغام شرکتهای ریلی دو آلمان در یکدیگر بود. سال 1994 پنج سال پس از حذف دیوار آهنین، شرکت دویچه بان (Deutsche Bahn AG) از ترکیب شدن بوندس‌بان و دویچه رایش‌بان به وجود آمد و دفتر مرکزی اش در برلین قرار گرفت.

این شرکت تمام خدمات حمل و نقل و لجستیکی مورد نیاز مسافران خود را تأمین می‌کند و در حال حاضر، با درآمد سالانه 51.14 میلیارد دلار، پردرآمدترین شرکت در صنعت ریلی دنیاست.

برای درک ابعاد کار دویچه بان، جابجایی روزانه 7 میلیون مسافر، فعالیت در 130 کشور و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حدود 300 هزار نفر که تنها 7000 نفرشان در آلمان اقامت دارند را تصور کنید! به این‌ها، شبکه ریلی 33 هزار کیلومتری و 5700 قطار را اضافه کنید و همراه ما باشید برای آشنایی مختصر با فعالیت‌های انسان‌دوستانه و محیط زیستی این غول صنعت ریلی.

اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکتی در Deutsche Bahn

مدیران دویچه بان که از بزرگترین شرکت‌های صنعت ریلی دنیاست، باور جالبی در این خصوص دارند؛ آنها موفقیت را تنها از نظر مالی نمی‌‌سنجند و معتقدند عملکرد درست شرکت‌ها به ادای دین و خدمت به جامعه گره خورده است.

واقعیت این است که به عنوان یک شرکت نمی‌توانی نسبت به ناآگاهی عمومی، وضعیت زمین و جنگل‌ها و دریاها و سرنوشت آدم‌ها بی‌تفاوت باشی و دم از مسئولیت اجتماعی شرکتی بزنی. دویچه بان با برگزاری برنامه‌های آموزشی، فعالیت‌هایی در جهت حفاظت از محیط زیست و انجام امور بشردوستانه، نشان داده مسائل یادشده برایش مهم است.

این شرکت به عنوان یک بنگاه بزرگ اقتصادی و آموزشی و یک شرکت بین‌المللی، نسبت به انجام درست مسئولیت اجتماعی، به ویژه در خصوص کودکان و نوجوانان دغدغه جدی دارد.

هر که بامش بیش، برفش بیشتر: مسئولیت‌پذیری فراتر از مرزهای آلمان

بزرگ شدن یک شرکت، به معنای بزرگ شدن مسئولیتش نسبت به طبیعت و اجتماعات بشری هم هست.  به همین خاطر، فعالیت‌های دویچه بان در حوزه مسئولیت اجتماعی، تنها به آلمان محدود نمی‌شود. از آن جمله می‌توان به برگزاری دوره‌های کارآموزی محیط زیست در استرالیا، آموزش و ترویج فرهنگ احترام به طبیعت در میان دانش‌آموزان مدارس در سوئد، آفریقای جنوبی و ایالات متحده و برنامه درختکاری در سنگاپور اشاره کرد.

Deutsche Bahn همچنین علاوه بر اجرای پروژه‌های مختلف در زمینه‌های محیط زیستی، از مراکز فرهنگی- اجتماعی و فعالیت‌های خلاقانه زیادی در زمینه‌های انسان‌دوستانه پشتیبانی می‌کند. در سال 2012 ، این شرکت فقط در آلمان، در مجموع 1.1 میلیون یورو به پروژه‌هایی از این نوع اهدا کرد.

برای تمرکز بیشتر و افزایش کیفیت و یکپارچگی خدمات، از فوریه 2013 ، این شرکت بزرگ آلمانی، تمام فعالیتهای خیرخواهانه خود را تحت عنوان بنیاد دویچه ‌بان (Deutsche Bahn Stiftung) ارائه می‌دهد.

ترویج فرهنگ مطالعه، حمایت از کودکان بی‌خانمان و موضع‌گیری علیه نژادپرستی

دنیای ما از کلمات و رویاها و تصویرها ساخته شده و با کلمات و رویاها و تصویرها تغییر می‌کند. بنیاد دویچه بان، اهمیت زیادی برای قدرت تخیل، مهارت‌های زبانی و مهارت خواندن، قائل است و تشویق و ترویج کتاب‌خوانی، از مهم‌ترین فعالیت‌هایش است، به طوری که دکتر «رودیگر گروب»، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت، عضو فعال هیئت مدیره «بنیاد خواندن» است. برای تبدیلِ خواندن به عادتِ روزانه کودکان و نوجوانان، Deutsche Bahn پروژه‌های جذاب زیادی تعریف می‌کند.

بنیاد دویچه ‌بان نسبت به مسئله کودکان و نوجوانان بی‌خانمان و آواره نیز بی‌تفاوت نیست. این بنیاد، حامی سازمان Off Road Kids است، یعنی تنها موسسه‌ای که به کودکان بی‌خانمان در سطح ملی در آلمان کمک می‌کند. مددکاران اجتماعی این سازمان سعی می‌کنند آینده کودکانی را که از خانه فرار کرده‌اند، با نشان دادن چشم‌اندازی نو و امیدبخش تغییر دهند.

دویچه ‌بان همچنین در برابر بیگانه‌هراسی، افراط‌گرایی راست‌گرایانه، نژادپرستی و تبعیض سکوت نکرده و به عنوان بزرگترین شرکت ریلی دنیا، با راه‌اندازی پروژه «کارآموزان دویچه ‌بان علیه نفرت و خشونت»، تلاش کرده فرهنگ مدارا و احترام را ترویج کند.

دیدگاهی بنویسید.

سیمرغ، برند ملی مسئولیت اجتماعی در حوزه سفر

تهران‏، میدان آزادی، اتوبان لشگری، بعد از ایستگاه مترو بیمه، پلاک 31، کارخانه نوآوری آزادی، موسسه خیریه سفرهای سیمرغ

تلفن: 02149275888
ایمیل: Pr@Simorghcharity.ir