علیرغم آنکه به نظر می‌رسد بسیاری از شرکت‌های بزرگ در کشورمان هنوز تمام فعالیت‌هایی که تحت عنوان کلی «کار خیر» انجام می‌شود را معادل CSR می‌دانند، اما اندک‌اندک کسب‌وکارها – به ویژه استارتاپ‌ها – به مفهوم واقعی CSR و اهمیت آن در دنیای امروز پی می‌برند. از این جهت، آشنایی با نمونه مسئولیت اجتماعی شرکت ها، برای هر شرکتی که می‌خواهد به شکل اصولی و درست به این عرصه ورود کند، ضروری به نظر می‌رسد.

پس از بررسی مسئولیت اجتماعی شرکت‌هایی چون دویچه‌بان، ترکیش ‌ایرلاین و  قطر ایرویز، اینک به مسئولیت اجتماعی شرکت لوفت‌هانزا، بزرگترین ایرلاین اروپا می‌پردازیم.

مسئولیت اجتماعی لوفت‌هانزا

تکیه‌گاهی برای 20 هزار نفر

«هلپ آلیانس» درسال 1999 (حدود ۲۰ سال پیش) توسط 13 نفر از کارمندان لوفت‌هانزا – از شرکت‌های هواپیمایی آلمان – تاسیس شد و در طی این دو دهه، از حدود ۱۴۰ پروژه حمایت کرده و به افراد نیازمند کمک، خدمات ارائه داده است.

با آن که پرسنل لوفت‌هانزا ‌مسئولیت پروژه‌ها را بر عهده نمی‌گیرند، ولی در انجام تمام آنها مشارکت می‌کنند و دانش، مهارت‌ و ارتباطات خود را در اختیار تیم هلپ‌آلیانس قرار می‌‌دهند.

«هلپ آلیانس» از سال ۲۰۱۷  فعالیت خود را در دیگر نقاط جهان گسترش داد. دسترسی جوانان محروم به تحصیل و توانمندسازی آنها برای کسب موفقیت در زندگی، از جمله اهداف توسعه این موسسه بود. کارکنان، داوطلبان و حامیان این NGO، خود را به خلق آینده‌ای موفق برای افرادی که با مسئله فقر و کمبود امکانات مواجه هستند، متعهد می‌دانند.

دفتر موسسه در فرانکفورت، پروژه‌های آموزش و اشتغال را مدیریت می‌کند، به جمع‌آوری کمک‌های مالی می‌پردازد، کمک سازمان‌های امدادی را به مردم می‌رساند و در تمام این فرایندها، با شرکای محلی هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد. شرکای محلی به دلیل سالها حضور مستقیم و کار با ساکنان مناطق محروم، اطلاع دقیقی از نیازهای اساسی جامعه هدف هلپ‌آلیانس دارند.

تا به امروز هلپ‌آلیانس با کمک شرکت پدیدآورنده‌اش – لوفت‌هانزا – در سراسر جهان، بر زندگی بیش از بیست هزار نفر از افراد در شرایط دشوار، با حمایت و همراهی خود تأثیر مثبت گذاشته است.

مأموریت

کوشش برای بخشیدن دیدگاه و چشم‌اندازی روشن به کودکان، برای به دست گرفتن سرنوشت‌شان، با کمک موسسه‌های همکار در مناطق محروم

انجام پروژ‌ه‌هایی بر پایه آموزش مهارت‌های فنی‌حرفه‌ای و نیز در زمینه کارآفرینی و درآمدزایی، با هدف توانمندسازی کودکان و حمایت از آنها برای کسب استقلال مالی در بزرگسالی.

تعهد به رعایت دستورالعمل‌های کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل

مسئولیت اجتماعی لوفت‌هانزا

اهداف

فرهنگ‌سازی کمک به همنوع و همراه‌سازی جامعه برای حمایت از نیازمندان

کمک به محرومان در نقاط مختلف دنیا از طریق پروژه‌های توسعه

گسترش دانش و ایجاد دسترسی به آموزش برای جوانان(اعم از دختر و پسر) به عنوان کلید برابری جنسیتی

انجام کار خوب با ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری در میان کارمندان در گروه لوفت‌هانزا

شفافیت عملکرد، نقطه قوتِ هلپ‌آلیانس

هر یک از ده‌ها پروژه‌ هلپ‌آلیانس، یک رابط و هماهنگ‌کننده از میان پرسنل داوطلب شرکت دارد. این فرد، مسئول ارتباط میان موسسه و شرکای محلی‌ است. رابطان داوطلب، باید اطمینان حاصل کنند که هم پروژه به شکل مطلوبی انجام می‌شود و جامعه هدف از آن بهره‌مند شده، هم کلیت آن، در راستای توسعه پایدار است.

این حضور داوطلبانه و مشارکت مستقیم پرسنل لوفت‌هانزا در فعالیت‌ها و ارتباط شخصی تک‌تک آنها با پروژه‌های مختلف هلپ‌آلیانس، شفافیت عملکرد این NGO را تضمین می‌کند. به عبارت دیگر، همه می‌دانند کمک‌ها دقیقا به جایی می‌رود که نیاز واقعی وجود دارد.

همچنین از آنجا که شرکت لوفت‌هانزا تمام هزینه‌های ستادی – از جمله مدیریت، روابط عمومی، حقوق کارکنان ثابت هلپ‌آلیانس و تمام فعالیت‌های اداری – را می‌پردازد، کمک‌های نقدی از سوی هر فرد یا سازمانی به هلپ‌آلیانس، مستقیما و صرفا در پروژه‌ها هزینه می‌شود و به جامعه هدف (ساکنان مناطق محروم) اختصاص می‌یابد. ‌

علاوه بر این، هلپ‌آلیانس به طور منظم اطلاعات دقیق مربوط به نحوه تخصیص کمک‌ها را در گزارش سالانه خود منتشر می‌سازد.

در ادامه مطلب، به یکی از پروژه‌های هلپ‌آلیانس می‌پردازیم.

پروژه‌‌ای برای گوارابیرای برزیل، سفره گرسنگی و خواستگاه جُرم

دهکده کودکان، خانه‌ای امن و آرام برای کودکان و نوجوانان شهرستان گوارابیرا (Guarabira) در شمال شرقی برزیل فراهم ساخته است. خانه‌ای که علاوه بر ورزش و بازی و گذراندن لحظاتی خوش، امکان تحصیل و نیز یادگیری حرفه‌ای کار بر روی چوب و فلز را نیز برای بچه‌های این منطقه فراهم می‌آورد.

مسئولیت اجتماعی لوفت‌هانزا

با وجود رشد اقتصادی سال‌های اخیر، برزیل به عنوان پنجمین کشور بزرگ دنیا، با نابرابری‌ اجتماعی و تضاد تطبقاتی بسیار شدیدی مواجه است؛ به طوری که بیش از ۱۲ میلیون نفر از مردم این کشور، در شرایط بسیار وخیمی زندگی می‌کنند.

در محله‌های فقیرنشین و در حومه شهرها، وضعیت آب لوله‌کشی مناسب نیست، هیچ سیستم فاضلابی برای آب‌های سطحی وجود ندارد. فقر، مواد مخدر و خشونت، زندگی روزمره را در بر می‌گیرد. کودکان، نوجوانان و جوانان از این شرایط اسفناک رنج می‌برند و هیچ چشم انداز روشنی برای آینده زندگی خود نمی‌بینند.

آنها همیشه با کمبود تغذیه مواجه‌ هستند، وضعیت بهداشتی به هیچ وجه خوب نیست و انواع بیماری‌ها سلامت ساکنان این محلات را تهدید می‌کند.

امنیت مردم همواره در خطر است و کودکان پرشماری، قربانی خشونت، قاچاق و سو استفاده‌جنسی می‌شوند. می‌توان به جرأت گفت بدون دسترسی به تحصیل، هیچ یک از کودکانی که در مناطق حاشیه‌نشین برزیل زندگی می‌کنند، شانس زیادی برای یافتن شغل مناسب و تشکیل یک خانواده عادی ندارند و تکرار چرخه فقر، سرنوشت آنها و اعتیاد و انواع جرایم، در یک قدمی‌شان است.

شهرستان پنجاه هزار نفری گوارابیرا(Guarabira) در ایالت فدرال پارائیبا، یکی از محروم‌ترین و پرمعضل‌ترین مناطق برزیل است. خانواده‌های محلی درگیر فقر و گرسنگی هستند، اعتیاد بیداد می‌کند و نسبت به جمعیت، از جمله شهرهایی است که بالاترین میزان جرم را در سراسر کشور دارد.

در گوارابیرا، بسیاری از کودکان هرگز به مدرسه نرفته‌اند، در خیابان زندگی می‌کنند و دائما در حال تجربه خشونت و اشکال مختلف استثمار هستند.

و اما… دهکده کودکان

در دهه 90 میلادی، پروژه‌ای برای حمایت از کودکان آسیب‌دیده و کودکان خیابان‌خواب به راه افتاد که به مرور زمان به تأسیس دهکده کودکان منجر شد. دهکده‌ای شامل مهدکودک و مدرسه. واحد مسئولیت اجتماعی شرکت لوفت‌هانزا در قالب موسسه هلپ‌آلیانس، از این پروژه در گوارابیرا حمایت می‌کند و جدیدترین واحدی که به آن اضافه شده، یک موسسه فنی‌حرفه‌ای است که جوانان را برای ورود به زندگی حرفه‌ای آماده می‌سازد.

این دهکده پذیرای تمام کودکان در شرایط دشوار است؛ کودکانی که هر یک با مسائل و بحران‌های مختلف و متفاوت از یکدیگر، مواجه هستند. کودکان بدسرپرست، می‌توانند در دهکده کودکان، خانه امنی برای زندگی بیابند و باقی بچه‌ها که از محبت خانواده برخوردارند ولی کمبود امکانات و فقر آینده‌شان را تهدید می‌کند، صرفا برای حضور در مهدکودک یا مدرسه، به دهکده می‌آیند. در مجموع حدود 230 کودک و جوان روزانه در دهکده کودکان نگهداری می شوند.

دیدگاهی بنویسید.

سیمرغ، برند ملی مسئولیت اجتماعی در حوزه سفر

تهران‏، میدان آزادی، اتوبان لشگری، بعد از ایستگاه مترو بیمه، پلاک 31، کارخانه نوآوری آزادی، موسسه خیریه سفرهای سیمرغ

تلفن: 02143049777
ایمیل: info@simorghcharity.ir