کرونا ایام سخت و ناخوشی‌های بسیار به دنبال داشت و سعدی راست گفته که دوست واقعی کسی است که به هنگام سختی و ناخوشی، دستت را بگیرد. ما در سیمرغ دوست نداشتیم به هیچ بهانه ای، حتی کرونا، دستِ دوستانِ کوچک خود را که با بیماری های سخت دست به گریبان و در گوشه گوشه ایرانمان در انتظار درمان‎‌‌اند، رها کنیم. به همین مناسبت، در این مطلب، نگاهی به کارنامه موسسه سیمرغ در ایام پاندمی کرونا خواهیم داشت.

در این ایام طولانی کرونا که هنوز به پایان نرسیده و پرهیز از سفر، از الفبای اولیه حفظ سلامت است، کم نیستند کودکانی که سفر برایشان به معنای امکانی برای بازیابی سلامتی و ادامه زندگی است. بچه های تحت حمایت موسسه بین المللی زنجیره امید و فرزندان خانه آرمان عماد، از جمله این عزیزان هستند. سفر درمانی برای این کودکان، الزامی است جهت تداوم روند درمان؛ و ایجاد وقفه در مراجعات پزشکی‌شان می‌تواند آثار مخرب بسیار جدی بر جا بگذارد و چشم‌ پوشیدن بر این نیاز حیاتی، به هیچ وجه ممکن نیست. 

گرچه ما در موسسه سیمرغ از دهه سوم اسفندماه 98 به علت پر شدن ظرفیت بسیاری از بیمارستانها و درگیری پرسنل درمان با مبتلایان به این ویروس خطرناک، با قطع سفرهای درمانی کودکان مبتلا به سرطان، کودکان نیازمند پیوند مغز استخوان و کودکانی با مشکلات قلبی و ارتوپدی مواجه بودیم، اما دائما در جستجوی راهکارهایی برای از سرگیری سفرهای اورژانسی بودیم و در نهایت موفق شدیم به کمک اندک ظرفیتهای ایجاد شده، جریان سفرها را از اواسط فروردین سال 99 مجددا برقرار نموده و در بازگشت بیماران به فرآیند درمان به شکل موثری عمل کنیم.

به طوری که در میان بیش از 330 بلیط هواپیما، قطار و اتوبوسی که در نیمه نخست سال جاری مستقیما توسط موسسه سیمرغ تهیه شده است، بیش از 95 درصد آنها به سفرهای درمانی کودکان بیمار ساکن در مناطق محروم کشور اختصاص داشته است. از سوی دیگر بیش از 76 درصد این سفرهای درمانی که حساسیت و فوریت بالاتری داشته، با هواپیما صورت گرفته تا خستگی ناشی از پیمودن مسافت زیاد و وضعیت بهداشتی نامناسب جاده ها زمینه ساز تشدید بیماری کودکان نگردد.

از ابتدای سال 99 تا کنون، بیشترین تعداد سفرها متعلق به خانه آرمان عماد بوده که در زمینه اسکان و مراقبت از کودکان نیازمند پیوند مغز استخوان فعالیت می کند و موسسه سیمرغ از فروردین تا انتهای شهریور ماه، تعداد 261 بلیط برای کودکان مورد حمایت این مرکز تهیه نمود. همچنین موسسه بین المللی زنجیره امید نیز از ابتدای تیرماه مجددا درخواستهای خود را برای سفرهای درمانی از سر گرفت.

البته آمار ارائه شده، بدون لحاظ کردنِ سفرهای کاروان سلامت هلال احمر است که در روزهای آخر شهریورماه و اوایل مهرماه صورت گرفت و موسسه سیمرغ با حمایت علی بابا حدود 120 بلیط برای پزشکان و پرستاران و پیراپزشکانِ داوطلبِ این سازمان تهیه کرد. گفتنی است در سفرهای کاروان سلامت، به وضعیت بهداشتی و سلامتی خانواده های ساکن در مناطق محروم رسیدگی می شود و این همکاری از سال 98 آغاز شده و تقریبا تمام سفرهای داوطلبان هلال احمر را به مقصد سیستان و بلوچستان، شامل می شود.

در هر صورت، آن چه به یقین می توان پیش بینی کرد این است که با پایان کرونا، حجم سفرهای درمانی افزایش قابل توجهی خواهد داشت و برای حمایت از خانواده هایی که سفره هایشان به دلیل تلاطم بازار و افزایش قیمتها بیش از پیش کوچک شده و دیگر حتی امکان تهیه یک بلیط برای پیگیری فرآیند درمان فرزندانشان را ندارند، نیاز مبرمی به حضور مسئولانه شرکتهای فعال در صنعت سفر وجود دارد. شرکتهایی که می خواهند در این شرایط سخت، تصویر برند خود را نه فقط در ذهن، که در قلب میلیونها ایرانی، به نیکخواهی و مهر ثبت کنند. بازگشت به ابتدای این متن و فرموده سعدیِ بزرگ در گلستانِ پرگوهرش:

دوست آن باشد که گیرد دست دوست

در پریشان حالی و درماندگی

دیدگاهی بنویسید.

سیمرغ، برند ملی مسئولیت اجتماعی در حوزه سفر

تهران‏، میدان آزادی، اتوبان لشگری، بعد از ایستگاه مترو بیمه، پلاک 31، کارخانه نوآوری آزادی، موسسه خیریه سفرهای سیمرغ

تلفن: 02149275888
ایمیل: Pr@Simorghcharity.ir